fredag 11 maj 2012

Dags för murklor





Nu har murklorna börjat komma i min del av landet. Det sägs att man kan börja leta murklor när björkarna har musöron och det brukar vara en bra tumregel. Förra veckan hittade jag bara några små men nu har det regnat under veckan så denna helg tar jag med mig svampkorg och min lilla hund och letar. Hittar jag inga har jag iallafall en lycklig hund med på skogspromenaden.
Finns det något godare än murkelsås? Och speciellt god blir den när man plockat murklorna själv kan jag lova.
Nu är det så, som du säkert vet, att murklorna är giftiga så var noga med att förvälla dem ordentligt. Ibland när jag är osäker förväller jag en gång extra, även om det tar ur lite av smaken.
2-3 gånger säger de flesta att murklorna ska förvällas, själv förväller jag 3 gånger.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar