onsdag 9 maj 2012

Smaskig ostbricka med rabarbermarmelad

Är helt galen i kex med blåmögelost på, gärna av typen Saint Agur och med en liten klick rabarbermarmelad. En höjdare på ostbrickan till kvällsmyset och så gärna ett glas gott rött vin till.
Har kollat en del efter recept på rabarbermarmelad och det finns verkligen en uppsjö, med citron, ingefära, stjärnanis, vanilj, jordgubbar osv och det verkar jättegott men jag var ute efter lite renare smaker till den marmeladen jag skulle ha till ost.
Så här gör jag:

Lika delar rabarber och socker
Ev. några droppar vatten

1. Skölj rabarbern och skär den i mindre bitar, ca 1-2 cm stora
2. Lägg alla ingredienser i en stor kastrull. Låt koka på svag värme under lock, ta av locket efter ca 20-30 min. Här brukar jag bara ta ungefär hälften av sockret, låta koka lite och smaka av för att sedan sockra tills jag får den söthet jag vill ha
3. Koka sakta ytterligare ca 40-60 min till marmeladkonsistens. Passa noga och rör om ibland.
4. Häll upp på väl rengjorda och varma burkar och förslut väl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar