torsdag 5 juli 2012

Enkelt koka egen jordgubbssylt

Jordgubbssylt är så gott i tårtan eller till pannkakorna. Ett bra tips är att värma lite jordgubbssylt och ha över vaniljglass, kanske dekorera med lite citronmeliss också så det blir riktigt fint. Tyvärr innehåller de flesta sylter man köper i butiken väldigt lite bär och mycket tillsatser.
Och det är enkelt att koka sin egen sylt. Så här gör jag: Jordgubbarna brukar jag plocka på självplock hos odlare som inte besprutar sina gubbar, finns tyvärr inte så många sådana odlare än men det går att hitta.
Sedan använder jag inga konserveringsmedel och då får sylten begränsad hållbarhetstid så jag brukar frysa in  
sylten i plastlådor (väl rengjorda) för att sedan ta ut när det behövs fyllas på i syltburken.

Recept:

  • 3 liter jordgubbar
  • 3 dl vatten
  • 8 dl socker 
Jag brukar bara ta ungefär hälften av sockret till att börja med, smakar av, och tar sedan mer socker så att jag får den smak jag vill ha, en del bär är sötare än andra

Rensa jordgubbarna och dela dem i bitar. Blanda jordgubbar och socker i en kastrull. Låt sjuda tills jordgubbarna mjuknat och sedan ytterligare cirka 5 minuter.
 Skumma sylten och slå på rengjorda burkar eller låt sylten svalna, slå på fryssäker burk och förvara i frysen för längre hållbarhet

Enkelt eller hur?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar