fredag 13 juli 2012

Kantarelltider, nu börjar de goda, gula dyka upp

I min del av landet (Västra Götaland) börjar nu de underbara kantarellerna dyka upp. Visst är det underbart att packa picknickkorgen och ge sig ut i skog och mark för att leta svamp? Hunden njuter också av en dag i skogen med alla spännande lukter.

Och så till det allra bästa: svampmackan på rostat bröd när man kommit hem.

Så här gör jag: Smält smör i stekpannan, lägg i kantarellerna. Stek på hög värme, finhacka schalottenlök och tillsätt. Häll i en liten skvätt grädde, salta & peppra ev. tar jag i finhackade färska örter från balkongen. Stek ca 3-5 min tills all vätska kokat in. Servera direkt på en rostad brödskiva, toppa med lite finriven parmesanost. Hur gott som helst!


Eftersom jag är ute mycket i skog och mark har jag börjat leta efter annan svamp också men det kan vara lite svårt om man inte har någon svampkunnig bekant som kan hjälpa till att sortera fynden så det inte plockas några giftiga, numera är jag alltid utrustad med svampbok. Bokus har ett stort sortiment bra svampböcker för olika behov.


Så varför inte göra en trevlig svampletarutflykt i helgen?







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar