tisdag 21 augusti 2012

Ett fiffigt sätt att rota pelargonsticklingar

Våren är egentligen den tid som man ska ta sticklingar från sina pelargoner har jag läst. Denna sommar har dock mina pelargoner växt som galna och på köpet blivit spretiga. Jag vill gärna att de ska vara täta och härligt frodiga och därför klipper jag gärna av de spretiga skotten.Och att få nya plantor av de dyra Mårbackapelargonerna tex är alltid kul.
 Förut har jag ställt sticklingarna i ett vattenglas för att sedan plantera i kruka. Ibland har det lyckats, ibland inte. Nu har jag kommit på ett bättre sätt som jag gärna vill dela med mig av.
Jag tar helt enkelt vanliga torvbriketter (i min lokala butik kostar de 1 kr styck), ser till att de är väl genomvattnade och sticker helt enkelt ned sticklingen i detta lilla hålet som finns i briketten. Förvarar sticklingen gör jag i fönstret i små minikrukor eller skålar så jag kan vattna ordentligt. När plantan väl tagit fart och jag kan se rötter genom briketten planterar jag alltihop i en kruka. Jag behöver inte oroa mig för att skada rötterna eller så. Skulle inte sticklingen ta sig tar jag bara bort den från briketten, vattnar den och sätter i en ny stickling. Hur fiffigt som helst, fungerar jättebra för mig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar