fredag 14 september 2012

Fredagsmys med Getosttarteletter med spenat - recept





Till helgens middagar gör jag ofta förrätt med de här tarteletterna kan man även servera som tilltugg  till drinken eller annat. Gör jag dem som förrätt serverar jag tarteltterna med grönsaker efter säsong.
Receptet är med köpt smördeg, ibland gör jag min egen, det beror på tid och energinivå.
Har du inte tartelettformar hemma går det bra att använda mazarinformar av folie som går att köpa i de flesta matvarubutiker. Jätteenkelt och snabbt att göra och supergott
Receptet kommer från Allt om mat.


Ingredienser
250 g smördeg
250 g bladspenat, fryst
200 g getost, hård, t ex caprinel, grovt riven
2 st ägg
2 dl mjölk
0,75 tsk salt
50 g pinjenötter

Tillagning

1. Sätt ugnen på 225°. Tina spenaten. Rulla ut degen och skär 20 rutor (5 x 8 cm).
2. Tryck ner degen i formarna.
3. Krama ur spenaten och hacka den grovt. Lägg den i formarna och strö över ost.
4. Vispa ihop ägg, mjölk, salt och peppar. Fyll formarna, strö på pinjenötter och grädda 20 min.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar