tisdag 18 september 2012

Gör din egen lingonsylt - recept

25082011 468x60_Full_Banner2



Lingonen är fortfarande fina i min del av landet så till helgen ger jag mig ut i skogarna och plockar. Det är väldigt lätt att göra sin egen lingonsylt, eller krösamos som det kallas för här. Tycker att den hemmagjorda lingonsylten är mycket godare än den köpta och så slipper man tillsatser. Dessutom kan man själv välja mänden socker beroende på smak. Det här receptet har jag tagit från Alltommat.


Foto: Alltommat
Ingredienser
1 kg  lingon, (ca 1,8 liter)
2 dl vatten
3 dl syltsocker
 2 dl            strösocker
Tillagning
1. Rensa och skölj bären. Koka dem med vattnet 5–10 min. Skumma. Tillsätt sockret, lite i taget och rör tills det löst sig.
2. Ös upp den varma sylten i rena varma glasburkar och sätt genast på locken. Förvara sylten svalt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar