torsdag 20 september 2012

Recept på himmelskt goda cupcakes med blåbär och vit choklad




Har hittat ett recept på underbara, superdupergoda cupcakes med blåbär och vitchoklad.
Försvinnande goda kan jag lova. Receptet kommer från Kokaihop där medlemmen juliaa har delat med sig av receptet


Ingredienser (räcker till 12 st normala muffinsformar)

Cupcakes
75 gram smör
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
0,5 tsk vaniljpulver eller vaniljsocker
3 st ägg
2 dl strösocker
1 dl mjölk
100 gram vit choklad, grovt hackad
1 dl blåbär (färska eller frysta)
Glasyr
1 dl blåbär (färska eller tinade)
0,75 dl florsocker
200 gram färskost (Philadelphia eller liknande cream cheese
1 dl vispgrädde

Gör så här

1. Sätt ugnen på 175 grader CUPCAKES Smält smöret
2. Blanda mjöl bakpulver och vaniljpulver/vaniljsocker
3. Vispa ägg och socker fluffigt med en elvisp. Sikta ner mjölblandning i äggsmeten lite i taget samtidigt som du tillsätter smör och mjölk.
4. Vispa försiktigt ihop allt till en slät smet.
5. Fördela smeten i muffinsformar och strö över blåbär (kan vara frysta) och choklad.
6. Grädda i mitten av ugnen i ca 20-25 min
7. TOPPING Mixa blåbären fint med en stavmixer. (passera eventuellt purén genom en sil för att få den helt slät)
8. Vispa ner florsockret och blåbärspurén i färskosten.
9. Tillsätt grädden lite i taget och vispa ihop till en flyffig glasyr, gärna med elvisp.
10. Spritsa eller klicka på glasyren på muffinsen. Dekorera gärna med blåbär, vitchoklad eller kokos.

Foto: juliaa, Kokaihop

1 kommentar:

  1. mums, dessa ska jag prova, hoppas de går att göra i min båt jag bor på. :) men det tror jag nog.

    SvaraRadera