fredag 21 september 2012

Recept på limemuffins med äpple och mandelmassa

SE Image Banner 728 x 80



Det här receptet är på muffins av amerikansk typ, de är lite tyngre än våra svenska muffins. Jag älskar äpple och mandelmassa och brukar tillsätta kanel när jag bakar så lime var något nytt för mig men det är minst lika gott och väldigt fräscht.
Receptet har jag hittat hos Alltommat

Foto: Alltommat



Ingredienser (10 muffins)
125 g smör
240 g vetemjöl
2 dl strösocker
2 tsk bakpulver
1 st lime, finrivet skal av
2 dl mjölk
1 st stort ägg
Fyllning
75 g  mandelmassa, finriven
1 st stort äpple

Tillagning
1. Sätt ugnen på 200°. Ställ ut pappersformarna, gärna i en muffinsplåt.
2. Smält smöret och låt det svalna.
3. Blanda mjöl, socker, bakpulver och limeskal.
4. Blanda ner mjölk och ägg i det avsvalnade smöret. Rör ner blandningen i de torra ingredienserna. Fyll smet nästan upp till kanten i formarna. Fördela ungefär hälften av mandelmassan i formarna.
Skala eventuellt äpplet och skär det i mycket tunna klyftor. Stick ner dem i smeten. Strö över resten av mandelmassan.
5. Grädda 20-25 min på nedersta falsen. Känn med sticka att den är torr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar