torsdag 13 september 2012

Recept på ugnsrostade rotfrukter med färska kryddörter





Nu börjar rotfrukterna bli som finast och billigast. Då brukar jag passa på att ugnsrosta rotfrukter. Jättegott som tillbehör till kyckling eller kött. Underbart gott till grillat. Ett tips är att smula över get- eller fårost. Då kan man även äta rotfrukterna som en egen rätt om man vill.
Ibland brukar jag utesluta de soltorkade tomaterna och oliverna. Ibland använder jag andra kryddörter eller rotfrukter beroende på vad jag har hemma eller till vilken rätt jag ska servera rotfrukterna. Det är bara att göra som man känner för. Receptet kommer från matklubben.se där du även kan hitta en mer utskriftsvänlig version.
Här är receptet:

För 4-6 personer.


Ingredienser

6 potatisar
3 morötter
1 stor palsternacka
1 rödlök
Soltorkade tomater i olja
Svarta oliver
Oregano
Timjan
Flingsalt
Olja



Gör så här

Skala och skär potatisen i klyftor. Skala morötterna och palsternackan. Skär i tjocka strimlor. Skala löken och dela den i tunna klyftor. Lägg alla grönsakerna på en djup plåt. Klipp soltorkade tomater över efter behag. Strö över svarta oliver. Krydda med oregano, timjan och flingsalt. Ringla rikligt med olja över. Använd gärna den som de soltorkade tomaterna ligger i.

Rosta i ugnen ca 40 min, 200 grader, eller tills grönsakerna känns mjuka och fått färg.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar