måndag 17 september 2012

Underbart gott med hemgjorda pommes frites - recept





I helgen åt jag hemgjorda pommes frites på en restaurang och det var så underbart gott. Varje gång jag äter det påminns jag om hur smaskigt det är och påminner mig själv om att prova själv. Och det är faktiskt ganska enkelt men tänk på att oljan är het så var försiktig!
Använd en fast potatissort. Låt potatisstrimlorna ligga i vatten minst en timme, så att stärkelsen dras ut ordentligt Detta recept kommer från Recept.nu. Jag brukar strö lite flingsalt över. Himmelskt att doppa i en god sås eller majonnäs och bara njuta!


Antal portioner: 4
Ingredienser


8-10 potatisar
tsk salt
olja till fritering

Gör så här

1. Skala och skär potatisen och lägg den i kallt vatten. Före friteringen ska potatisen rinna av väl och torkas med hushållspapper eller handduk.
2. Hetta upp oljan till 175°. Fritera den skurna potatisen i omgångar. Den ska bara få en lätt, gul färg. Ta upp potatisen och låt den rinna av.
3. Hetta nu upp oljan till 200°. Fritera potatisen ännu en gång. Den ska bli knaprig och gulbrun nästan genast. Låt potatisen rinna av, salta och servera den genast.


Foto: Recept.nu

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar