söndag 21 oktober 2012

Recept på bondkakor, lavendelkakor och syltkakor




Att jag följer Hela Sverige bakar på Sjuan slaviskt har jag berättat om tidigare. Och nu har jag kommit igång ordentligt med att baka själv också. Helt otroligt kul! Nu har jag testat Ronnies recept på bondkakor, lavendelkakor och syltkakor. Jättegoda blev de! Recepten kommer från recept.nu

Foto: recept.nu

Antal portioner: 30 st Ingredienser

Bondkakor
dl vetemjöl
tsk bikarbonat
1.5 dl socker
dl mandel
200 smör
msk sirap
Flingsalt
Engelsk mörkaka med lavendel
4.5 dl vetemjöl
dl socker
tsk vaniljsocker
170 smör
msk torkade lavendelblommor
Kristyr
125 g florsocker
st äggvita
En skvätt citronsaft
Röd karamellfärg
Blå karamellfärg
Syltkakor
175 smör
3.5 dl potatismjöl
st ägg
dl socker
Hel kardemumma
Björnbärssylt
Florsocker

Gör så här

1. Bondkakor
Sätt ugnen på 175 grader.
2. Blanda ihop ingredienserna till degen och rulla till en rulle som är 4 cm. Kyl rullen.
3. Skär 5 mm tjocka skivor av rullen. Placera kakorna på en plåt och strö över flingsalt. Grädda i 10 minuter.
4. Engelsk mörkaka med lavendelUgnsvärme: 200 grader. Blanda ihop degen och låt den vila.
5. Kavla ut två degrundlar som är 20 cm i diameter.
6. Grädda kakorna i 5 minuter.
7. Skär varje stor kaka i 16 "tårtbitar".
8. Kristyr
Vispa ihop den lila kristyren och dekorera kakorna.
9. Syltkaka med björnbär
Sätt ugnen på 175 grader.
10. Blanda ihop degen.
11. Rulla bollar och rulla lätt i krossad kardemumma. Klicka på björnbärssylt.
12. Grädda syltkakorna i 15 min
13. Strö lite florsocker över. Ät!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar