måndag 8 oktober 2012

Recept på lasagne med fetaost och rosmarin





Nu har jag snöat in totalt på köttfärs men mitt jättetråg med köttfärs jag köpt räcker till minst 2 rätter och det här verkade riktigt gott. Receptet är hittat hos Alltommat och jag kommer absolut att testa det imorgon. Färsk rosmarin tar jag från mina balkongodlingar som tyvärr snart måste flytta in i stugvärmen och förhoppningsvis glädja mig vidare under hösten.

Foto: Alltommat



Ingredienser

1 st lök, gul
3 st vitlöksklyftor
500 g köttfärs
1 msk olivolja
3 msk rosmarin, färsk, hackad
400 g tomater, chilikryddade, krossade
1 dl chilisås, av ketchuptyp
1 tsk salt
2 krm svartpeppar, nymald

Ostsås:

5 dl mjölk
2 dl vispgrädde
2 msk maizena majsstärkelse
4 msk vatten
200 g fetaost
250 g lasagneplattor, färska

tillbehör:

rucola med vinägrett

Tillagning

1. Sätt ugnen på 225°.
2. Skala och finhacka lök och vitlök. Stek köttfärs, lök och vitlök i olivoljan tills allt fått lite färg. Blanda i rosmarin, krossade tomater och chilisås. Låt koka ihop ca 10 min. Smaka av med salt och svartpeppar.
3. Koka upp mjölk och grädde. Red av med majsstärkelse utrörd i kallt vatten. Smula ner hälften av fetaosten.
4. Varva ostsås, lasagneplattor och köttfärs i en form. Avsluta med ostsås och resterande fetaost.
5. Grädda mitt i ugnen ca 20 min. Servera gärna med rucola och en balsamvinägrett.                

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar