måndag 8 oktober 2012

Recept på rosépepparbiffar av köttfärs





Köttfärs finns ofta till bra pris och idag har jag köpt ett jättetråg. Vad jag ska göra med all köttfärs hade jag ingen aning om. Hade en tanke på lasagne eller pastagratäng men sedan sprang jag på detta recept hos Alltommat som verkar supergott så det ska testas imorgon.

Foto: Allommat

                                                   Rosépepparbiffar


Ingredienser

600 g nöt- eller blandfärs
0,5 dl vispgrädde
0,5 dl vatten
2 msk ströbröd
1 st köttbuljongtärning
1 st liten gul lök
2 st ägg
1 tsk salt
0,75 msk rosépeppar, krossad
1 msk smör, till stekning

Sås


1 msk

rosépeppar
1 msk smör
2,5 dl matlagningsgrädde
1 dl crème fraiche
0,5 st köttbuljongtärning
1 msk tomatpuré

Tillagning

1. Blanda grädde, vatten och ströbröd och låt stå 10 min. Lös upp köttbuljongtärningen i lite hett vatten och blanda med färsen.
Hacka löken fint eller riv den på rivjärn.
2. Blanda samman färsen med lök, ströbrödsblandningen, ägg, salt och rosépeppar. Forma biffar av färsen och stek dem i smör 3-4 min på varje sida.
3. Sås: Fräs rosépeppar i smör. Tillsätt matlagningsgrädde, crème fraiche, buljongtärning och tomatpuré. Låt såsen sjuda 8-10 min eller tills den tjocknat lite.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar