söndag 24 mars 2013

Recept på enkel och god broccoligratäng





Idag blir det broccoligratäng till lunch. Jag serverar den tillsammans med tunna skivor rökt fläskfilé för dem som inte vill äta vegetariskt. Här är ett recept som är jättegott och mycket enkelt att göra.
Enligt receptet ska gratängen stå i ugnen i 15-20 minuter. Eftersom jag lägger på lite extra ost över så låter jag gratängen stå lite längre i ugnen så den blir härligt brun och fin på ovansidan


Ingredienser (4 portioner)

  • 500 g färsk broccoli
  • 2 msk vetemjöl
  • 3 dl mjölk
  • 2 msk smör
  • 1 tsk dijonsenap
  • 1 tsk örtsalt
  • nymald svartpeppar
  • 1 krm riven muskotnöt
  • 2 dl riven ost, t.ex. grevé eller cheddar

Tillagning

  1. Sätt ugnen på 225 grader.
  2. Koka broccolin halvmjuk. Låt den rinna av i durkslag.
  3. Vispa ihop mjöl och lite kall mjölk i en kastrull.
  4. Blanda ner smör, senap, örtsalt, svartpeppar och muskot. Tillsätt resten av mjölken.
  5. Koka upp under omrörning och låt koka i c:a 5 minuter.
  6. Rör ner den rivna osten.
  7. Lägg broccolin i en ugnssäker form och häll över såsen.
  8. Gratinera mitt i ugnen i 15-20 minuter.
Receptet har jag lånat från receptcentralen.se och finns här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar