måndag 8 juli 2013

Gör egen krämig potatissallad - recept

Potatissallad hör sommaren till men jag är väldigt tveksam till många av de köpta sorterna där hållbarheten är hur lång som helst. Lite läskigt med produkter som innehåller creme fraiche/gräddfil/ägg och som kan hålla sig i flera månader så numera gör jag egen, smakar bättre, känns nyttigare och innehåller definitivt inga tillsatser. Dock håller den sig inte i kylen i månader. Jag brukar variera med en uppsjö av recept annars brukar jag vara helt uttröttad på potatissallad i början av augusti.
Här har jag hittat ett riktigt bra recept på en krämig potatissallad som baseras på egenhändigt gjord majonnäs. Receptet kommer från Våfflansson hos Kokaihop



INGREDIENSER

 portioner/st.


  1. GÖR SÅ HÄR


    1. 1. Blanda äggulan med senap och vitvinsvinäger. Tillsätt oljan droppvis under konstant vispning. Smaka av med salt och peppar.
    2. 2. Rör ihop majonäsen med creme fraiche och gräddfil. Blanda i den hackade dillen och löken. Tillsätt också bostongurkan och kryddorna. Smaka av.
    3. 3. Dela den svala potatisen i skivor och blanda sedan ner i röran. Strö över hackad gräs- eller salladslök.
Foto: Våfflansson, Kokaihop


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar